Hoppa till sidans innehåll

Inför den kommande inomhussäsongen

28 SEP 2020 23:58
Förra inomhussäsongen fick ett abrupt slut i och med att vi och vår omvärld drabbades av en pandemi, så runt den 15 mars, cirka en månad för tidigt, tvingades vi stänga hallen för säsongen.
  • Uppdaterad: 28 SEP 2020 23:58

Nu har det gått ett drygt halvår och vi lever fortfarande i ovisshet om vart pandemin tar vägen. Restriktionerna från FHM (Folkhälsomyndigheten), RF och SBF har lättats i vissa avseenden men ligger fortfarande kvar i andra. Vi vill inledningvis understryka att vi följer utvecklingen noga och att vad som här skrivs kan komma att ändras med kort varsel. Vi får se tiden an och göra vad vi kan för att de som vill spela inomhus ska kunna göra det så säkert som möjligt ur ett smittspridningsperspektiv.

Styrelsen har kommit fram till att vi för att över huvud taget kunna ha någon verksamhet inomhus under rådande pandemi är det nedanstående ”regler”, utöver de allmänna restriktionerna om distans och hygien mm, som vi medlemmar och spelare i boulehallen har att förhålla oss till. Samtliga restriktioner kommer att anslå i hallen.

Vi öppnar för på spel på dagtid den 5.e oktober, har första klubbkvällen och juniorträningen den 8.e och träning med tränargruppen kör sitt första pass tisdagen den 13.e. För mer info se kalendern. Medan vi väntar hoppas vi på bra väder och kör ett "lottningpass" i Vidingsjö på söndag den 4.e, kl 15:00.

Vi har begränsat antalet samtidiga personer i hallen till 30. Av dessa får maximalt 15 fika samtidigt i caféterian. Jourhavande undantagen. Spel kommer endast att ske på fem banor, motsvarande de gamla 1-2, 3-4, 4-5, 6-7 och 7-8. Anpassning av hallen pågår.

Som förening har vi ansvar för att informera våra medlemmar och hyrestagare om vilka restriktioner som gäller men i slutänden är det upp till var och ens personliga ansvar att i de fall man tillhör en definierad riskgrupp, eller rent allmänt, avgöra om man ska spela eller inte. All närvaro i boulehallen ska ske på frivillig basis.

Vi kommer inte att ha hallvärdar med samma innebörd som tidigare år utan en (1) jouransvarig vid varje pass. Det KAN uppkomma situationer när jourhavande inte är medlem.

Jourhavande ansvarar för att antalet personer i hallen hålls på ovan angiven nivå och har rätt att avvisa personer som innebär att antalet överskrids eller personer som uppenbarligen uppvisar förkylnings- eller influensasymptom.

Varje hyrestagare ska ha en utsedd kontaktperson och i de fall det är en lejonkulanmedlem är denne jouransvarig. Hallkommittén, under ledning av undertecknad, hanterar andra uppkomna situationer.

Ingen medlem som tillhör av FHM definierad riskgrupp, se nedan, kommer att tillfrågas om jouransvar.  

De spelpass vi har i hallen börjar 15 minuter över angiven timme och slutar 15 minuter innan angiven timme, ex vis ett pass som normalt är mellan kl 15-18 ska klaras av på tiden 15:15 till 17:45. Detta för att de olika grupperna inte ska mötas och vi får 60 personer i farstun.

De medlemmar som har för avsikt att deltaga i av klubben arrangerade aktiviteter såsom träningar (söndag och/eller tisdag, eftermiddag eller kväll) och klubbkvällar (torsdagar) förväntas att på ideell basis ställa upp som jourhavande, under förutsättning att hen inte tillhör någon riskgrupp.

Om så erfordras kommer vi att upprätta digitala ”närvarolistor” för respektive tillfälle för att undvika ”först till kvarn”-situationer där man riskerar att inte få plats.

Medlem betalar 35 kr, vardagar kl 09-18, övriga tider 50 kr, per speltillfälle, vilket betalas antingen med värdekort eller Swish eller så löser man säsongskort 800 kr och spelar utan ytterligare avgift alla tider i mån av plats. Precis som våra hyrestagare får pengarna tillbaka om de hyr en bana som pga skärpta restriktioner inte kan utnyttjas kommer vi att betala tillbaka pengar för säsongskort.

Vi försöker att ha caféterian öppen med följande begränsningar: vi säljer enbart fabriksförpackat fikabröd (Delicato, Wasaknäcke, Daim od godis) samt kaffe i engångsmuggar och dricka. Ingen hantering av kontanter ska ske utom vid köp av värdekort.

Vi kommer att markera upp ”distanser” i caféteriakön och på räcket och ta bort stolar så att man kan fika med rekommenderat avstånd. Tillgången till handsprit kommer att vara god och de förhållningsorder som gäller kommer att anslås på lera platser i hallen.

Detaljerad instruktion för jourhavande kommer att skickas till berörda.

All ovan givna instruktioner är ”färskvara” och kan komma att ändras, åt ena eller andra hållet, beroende på smittspridningsläget i samhället och direktiv från FHM, SBF eller RF, men en förutsättning för att detta ska ha en chans att bli bra är att ni som medlemmar respekterar de instruktioner vi anslår och inser att de är för vårt eget bästa, så även de som måhända inte är oroliga för sin egen skull ska tänka på oss andra.

Av FHM definierade riskgrupper: https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/dokument-webb/ovrigt/identifiering-av-riskgrupper-covid19.pdf

Skribent: Johan Nilsson
Epost: This is a mailto link

KLUBBMÄSTERSKAP

Vi kommer spela klubbmästerskap helgen 3-4 juli. 3/7 Mixed Dubbel och 4/7 Singel / Skytte. Det är dags att anmäla!

TILL ANMÄLAN

DM/SM-KVAL

Anmälan till DM i distriktet och tillika SM-kval hittar du här. Grenarna är Singel, Mixed Dubbel, Dubbel och Trippel.

ANMÄL DIG HÄR

 

LEJONKULAN PC

är medlem i Linköpings Idrottsförbund, Östsvenska Bouleförbundet och Svenska Bouleförbundet.

 

VI ANVÄNDER KLÄDER FRÅN

 

TACK TILL

 

ALL INFO OM VÅRA KLUBBKLÄDER HITTAR DU HÄR

Postadress:
Lejonkulan PC Linköping - Boule
Johan Nilsson, Westmansgatan 42, lgh 1202
58216 Linköping

Kontakt:
Tel: 0705578277
E-post: ordforande@lejonkula...

Se all info